Nebojte se přihlásit! Své nastavení můžete kdykoliv později změnit.

Chcete-li vědět o nově publikovaných kazuistikách a dalších novinkách z NEURO-online jako první, stačí z nabídky zvolit položku "Přihlásit".

Potřebujete čas na rozmyšlenou? Zvolte tlačítko „Později“ a my se vám připomeneme později.
Jsme skoro hotovi! Pokud se chcete přihlásit k odběru novinek, stačí už jen kliknout na „Povolit“.
Přehled případů Jiné Vyšetření způsobilosti starších pacientů k řízení motorových vozidel

Jiné

Vyšetření způsobilosti starších pacientů k řízení motorových vozidel

Dotaz

31. 3. 2025

Dobrý den,

prosím o informaci a omlouvám se za svoji neznalost, v ambulanci se častěji objevují pacienti vyššího věku, které odesílají praktičtí lékaři se žádostí o vyšetření a vyjádření ke způsobilosti k prodloužení řidičského průkazu. Nejde o pacienty se záchvatovým onemocněním. Většinu neznám, přijdou jen pro mé vyjádření. Dostačuje k tomuto vyjádření jen objektivní neurologický nález, mám dělat u těchto pacientů MMSE v každém případě, či jen v "podezřelém"? U některých starších osob se pak mění dojezdová vzdálenost vozidel, či omezuje jízda za noci atd. Je toto v mé kompetenci, či v kompetenci praktického lékaře, či pak ev. specializovaného vyšetření (LADOP)?

Děkuji za odpověď a radu.

Reakce: 4

Dobré ráno,

odpovídám na základě dlouholeté praxe (pracovala jsem i v obecné ambulanci a více jak 30 let jako primářka oddělení a kliniky). Sice k tomu nemám "evidence based" informace z literatury, ale píšu, jak jsem to dělala.
Rozdělila bych problematiku pacientů ve vyšším věku a způsobilosti řízení následovně:
1/ u pacienta jsem neshledala žádný problém, není fyzicky omezen a reaguje přiměřeně – je způsobilý
2/ pacient je jinak v pořádku, ale hůře vidí – napíšu, že z neurologického hlediska je to možné, ale záleží na vyjádření očního lékaře, kam pacienta pošlu
3/ pacient se mi jeví kognitivně ne zcela v pořádku, pohybově v pořádku je odesílám k posouzení klinickým psychologem s dotazem na způsobilost k řízení a podle toho se pak k problému postavím
4/ je zde pohybový problém – například Parkinsonova nemoc s fluktuacemi po léčbě, dyskinezy nebo ztuhnutí – vysvětlím pacientovi, že pokud se toto stává pravidelně, bylo by lépe, aby neřídil a toto také napíšu do posudku
5/ pacient po iktu s motorickým deficitem – to záleží na stupni postižení, je možná i úprava řízení – toto už pak specializované vyšetření i s doporučením úpravy
6/ pacient je hraniční po všech stránkách, sděluje, že chce jet autem jen do blízkého městečka, jinak se z vesnice nakoupit nedostane, že nebude jezdit po dálnici ani se nevydá do Prahy – tohle je problém a nevím s jistotou, zda se dá dát povolení jen na dojezdovou vzdálenost.

Jako posuzující, když opravdu nevím, tak se sama sebe zeptám, zda bych chtěla tohoto řidiče na silnici potkat.... a podle toho se pak vyjádřím.

Protože je tato problematika opravdu z reálné praxe, rozhodli jsme se vše probrat na Neurofarmakologickém sympoziu letos v Lísku koncem října ( odkaz na Solen stránkách) – bude odborníky řešen problém posuzování řidičského oprávnění u pacientů s kognitivní poruchou, pacientů s epilepsií, pacientů po iktech o odpovědi na dotazy – myslím si, že to pak dost v praxi pomůže.

S pozdravem
JM

Dobrý den,

je to opravdu někdy problém...obávám se, že povolení k řízení na dojezdovou vzdálenost nelze vydat – vzhledem k tomu, že nelze ověřovat pacientovo tvrzení. Proto takové potvrzení nikdy nedávám. Jinak se řídím podobnými pravidly jako pí prim. Marková – viz výše.

Nejčastěji se s tímto setkávám u pacientů s roztroušenou sklerosou. U pokročilejších forem RS je vhodné provést neuropsychologické vyš., které nám poměrně přesně určí jak je pacient schopen řízení, rychlých reakcí a koncentrace. V případě těžšího postižení motorického pak vždy řešíme úpravu řízení – ruční řízení apod.

Velmi vítám, že bude tento problém řešen i na Neurofarmakologickém sympoziu a děkuji za to!

S pozdravem Eva Medová

MUDr. Eva Medová
MUDr. Eva Medová 1. 4. 2025 08:59

Vyjádření lékaře k doporučení kolegia

Velice děkuji za pomoc.

Dobrý den,
asi bych jen doplnil, že pokud pacient může mít kognitivní problém, není-li již jasně hloubky demence, pak vyjádření je na dopravním psychologovi. Ani běžnému klinickému psychologovi toto vyjádření nepřísluší. U dopravního psychologa bude pacient komplexně vyšetřen včetně pedálové zkoušky a zhodnocení rychlosti reakcí a řešení situací v časovém stresu a pak může být omezení např. jízdy na dálnici či omezení jízdy v okruhu kilometrů kolem bydliště, obvykle 50, 30, 20km, s tím, že toto vyjádření obvykle platí 1 rok, takže za rok musí znovu. Dopravní psychologické vyšetření si pacient musí zaplatit, podle regionů a zvyklostí místních psychologů se to pohybuej obvykle 2000-3000 Kč. Někdy posílám pacienty na toto vyšetření i s hraničním MMSE do 24b., a mnohdy dopravním psychologickým vyšetřením projdou, čímž se mi potvrzuje že MMSE nemůže nahradit psychologické vyšetření a MMSE je jen hrubý nástroj, v stresu a strachu může pacient snadno udělat 1-2 chyby a v MMSE to je již velký posun ve výkonu. Špatné je, že praktici posílají nyní hromadně k nám pacienty kvůli řidičským průkazům a mnohdy s šibeničním termínem k dodání, jinak jim prostě seberou řidičské oprávění, takže žádost o naše vyjádření do 2-3 týdnů není výjimka, a pak se do toho započte i čas na termín k dopravnímu psychologovi, a pak není divu, že jsou tito lidé vyděšení a reagují pod masivním presem, zejména když mnozí z nich ještě pracují a jde jim o existenci.
S pozdravem, Pavel Ressner

MUDr. Pavel Ressner, Ph.D.
MUDr. Pavel Ressner, Ph.D. 8. 4. 2025 22:00

Vyjádření lékaře k doporučení kolegia

Moc děkuji za Vaši reakci , do ambulance LADOP pacienty posílám, ale někdy se setkám s negativní reakcí na to, že musí vyšetření hradit. Jinak jsem od kolegy praktika zjistila, že od nového roku mají vyšetření specialistou nařízeno v nových směrnicích. Moc děkuji všem za pomoc.

Tazatel byl s doporučeními spokojen

Dobrý den,
dovolil bych si navázat na komentář kolegy dr. Ressnera, s kterým plně souhlasím. Snad bych jen dodal, že se v poslední době setkávám se zvýšeným tlakem pacientům s mírným kognitivním deficitem řidičské průkazy odebírat nebo neprodlužovat. Osobně jsem spíše příznivcem méně restriktivního přístupu, který má ale samozřejmě své limity - např. pacienti se syndromem demence nebo velmi nízkým MMSE nebo jinými charakteristikami kognitivního deficitu ( frontální syndrom atd.) by samozřejmě řídit neměli. U pacientů s mírnou kognitivní poruchou se však domnívám, že v řadě případů mohou. Nehodovost na silnici je způsobena často mladými agresivními, nezkušenými nebo neukázněnými řidiči, kteří kognitivní deficit nemají. Na druhou stranu senior jedoucí z chaty na nákup dle mé zkušenost většinou řídí zaběhlou trasu spolehlivě.
S pozdravem
Jakub Hort

Vyjádření lékaře k doporučení kolegia

Děkuji i za Váš názor.

Další případy

Dobrý den, prosím o radu. Pacient *1973, den po větším požití alkoholu a téměř žádného nealkoholického nápoje omdlel, dle svědků pár záškubů horních a dolních končetin, po pár vteřinách se probírá, amnezie na tuto událost. Akutní CT bez strukturální...

Ráda bych se zeptala jak postupovat. Pacientka r. 93 je sledována po operaci dermoidní cysty gyrus cingulí v 2003 (v 10 letech věku), pro v.s. epilepsii v dětském věku do 10 let a léčena pro migrény. Anamnéza: hypothyhrosa, užívá Euthyrox. (RA: matka...

Pac. narozena v r. 1960. Přišla pro letité bolesti v bed. páteři a zhoršující se těžkopádnou chůzi, zvl. v posl. cca 10 letech. Chůze jen s oporou holí či pohyb na kole-trojkolce. V dětství operace pes equinovarus bilat. Syn má tutéž deformitu. Obj....