Nebojte se přihlásit! Své nastavení můžete kdykoliv později změnit.

Chcete-li vědět o nově publikovaných kazuistikách a dalších novinkách z NEURO-online jako první, stačí z nabídky zvolit položku "Přihlásit".

Potřebujete čas na rozmyšlenou? Zvolte tlačítko „Později“ a my se vám připomeneme později.
Jsme skoro hotovi! Pokud se chcete přihlásit k odběru novinek, stačí už jen kliknout na „Povolit“.
Přehled případů Jiné Vyšetření způsobilosti starších pacientů k řízení motorových vozidel

Jiné

Vyšetření způsobilosti starších pacientů k řízení motorových vozidel

Dotaz

31. 3. 2025

Dobrý den,

prosím o informaci a omlouvám se za svoji neznalost, v ambulanci se častěji objevují pacienti vyššího věku, které odesílají praktičtí lékaři se žádostí o vyšetření a vyjádření ke způsobilosti k prodloužení řidičského průkazu. Nejde o pacienty se záchvatovým onemocněním. Většinu neznám, přijdou jen pro mé vyjádření. Dostačuje k tomuto vyjádření jen objektivní neurologický nález, mám dělat u těchto pacientů MMSE v každém případě, či jen v "podezřelém"? U některých starších osob se pak mění dojezdová vzdálenost vozidel, či omezuje jízda za noci atd. Je toto v mé kompetenci, či v kompetenci praktického lékaře, či pak ev. specializovaného vyšetření (LADOP)?

Děkuji za odpověď a radu.

Reakce: 4

Dobré ráno,

odpovídám na základě dlouholeté praxe (pracovala jsem i v obecné ambulanci a více jak 30 let jako primářka oddělení a kliniky). Sice k tomu nemám "evidence based" informace z literatury, ale píšu, jak jsem to dělala.
Rozdělila bych problematiku pacientů ve vyšším věku a způsobilosti řízení následovně:
1/ u pacienta jsem neshledala žádný problém, není fyzicky omezen a reaguje přiměřeně – je způsobilý
2/ pacient je jinak v pořádku, ale hůře vidí – napíšu, že z neurologického hlediska je to možné, ale záleží na vyjádření očního lékaře, kam pacienta pošlu
3/ pacient se mi jeví kognitivně ne zcela v pořádku, pohybově v pořádku je odesílám k posouzení klinickým psychologem s dotazem na způsobilost k řízení a podle toho se pak k problému postavím
4/ je zde pohybový problém – například Parkinsonova nemoc s fluktuacemi po léčbě, dyskinezy nebo ztuhnutí – vysvětlím pacientovi, že pokud se toto stává pravidelně, bylo by lépe, aby neřídil a toto také napíšu do posudku
5/ pacient po iktu s motorickým deficitem – to záleží na stupni postižení, je možná i úprava řízení – toto už pak specializované vyšetření i s doporučením úpravy
6/ pacient je hraniční po všech stránkách, sděluje, že chce jet autem jen do blízkého městečka, jinak se z vesnice nakoupit nedostane, že nebude jezdit po dálnici ani se nevydá do Prahy – tohle je problém a nevím s jistotou, zda se dá dát povolení jen na dojezdovou vzdálenost.

Jako posuzující, když opravdu nevím, tak se sama sebe zeptám, zda bych chtěla tohoto řidiče na silnici potkat.... a podle toho se pak vyjádřím.

Protože je tato problematika opravdu z reálné praxe, rozhodli jsme se vše probrat na Neurofarmakologickém sympoziu letos v Lísku koncem října ( odkaz na Solen stránkách) – bude odborníky řešen problém posuzování řidičského oprávnění u pacientů s kognitivní poruchou, pacientů s epilepsií, pacientů po iktech o odpovědi na dotazy – myslím si, že to pak dost v praxi pomůže.

S pozdravem
JM

Dobrý den,

je to opravdu někdy problém...obávám se, že povolení k řízení na dojezdovou vzdálenost nelze vydat – vzhledem k tomu, že nelze ověřovat pacientovo tvrzení. Proto takové potvrzení nikdy nedávám. Jinak se řídím podobnými pravidly jako pí prim. Marková – viz výše.

Nejčastěji se s tímto setkávám u pacientů s roztroušenou sklerosou. U pokročilejších forem RS je vhodné provést neuropsychologické vyš., které nám poměrně přesně určí jak je pacient schopen řízení, rychlých reakcí a koncentrace. V případě těžšího postižení motorického pak vždy řešíme úpravu řízení – ruční řízení apod.

Velmi vítám, že bude tento problém řešen i na Neurofarmakologickém sympoziu a děkuji za to!

S pozdravem Eva Medová

MUDr. Eva Medová
MUDr. Eva Medová 1. 4. 2025 08:59

Vyjádření lékaře k doporučení kolegia

Velice děkuji za pomoc.

Dobrý den,
asi bych jen doplnil, že pokud pacient může mít kognitivní problém, není-li již jasně hloubky demence, pak vyjádření je na dopravním psychologovi. Ani běžnému klinickému psychologovi toto vyjádření nepřísluší. U dopravního psychologa bude pacient komplexně vyšetřen včetně pedálové zkoušky a zhodnocení rychlosti reakcí a řešení situací v časovém stresu a pak může být omezení např. jízdy na dálnici či omezení jízdy v okruhu kilometrů kolem bydliště, obvykle 50, 30, 20km, s tím, že toto vyjádření obvykle platí 1 rok, takže za rok musí znovu. Dopravní psychologické vyšetření si pacient musí zaplatit, podle regionů a zvyklostí místních psychologů se to pohybuej obvykle 2000-3000 Kč. Někdy posílám pacienty na toto vyšetření i s hraničním MMSE do 24b., a mnohdy dopravním psychologickým vyšetřením projdou, čímž se mi potvrzuje že MMSE nemůže nahradit psychologické vyšetření a MMSE je jen hrubý nástroj, v stresu a strachu může pacient snadno udělat 1-2 chyby a v MMSE to je již velký posun ve výkonu. Špatné je, že praktici posílají nyní hromadně k nám pacienty kvůli řidičským průkazům a mnohdy s šibeničním termínem k dodání, jinak jim prostě seberou řidičské oprávění, takže žádost o naše vyjádření do 2-3 týdnů není výjimka, a pak se do toho započte i čas na termín k dopravnímu psychologovi, a pak není divu, že jsou tito lidé vyděšení a reagují pod masivním presem, zejména když mnozí z nich ještě pracují a jde jim o existenci.
S pozdravem, Pavel Ressner

MUDr. Pavel Ressner, Ph.D.
MUDr. Pavel Ressner, Ph.D. 8. 4. 2025 22:00

Vyjádření lékaře k doporučení kolegia

Moc děkuji za Vaši reakci , do ambulance LADOP pacienty posílám, ale někdy se setkám s negativní reakcí na to, že musí vyšetření hradit. Jinak jsem od kolegy praktika zjistila, že od nového roku mají vyšetření specialistou nařízeno v nových směrnicích. Moc děkuji všem za pomoc.

Tazatel byl s doporučeními spokojen

Dobrý den,
dovolil bych si navázat na komentář kolegy dr. Ressnera, s kterým plně souhlasím. Snad bych jen dodal, že se v poslední době setkávám se zvýšeným tlakem pacientům s mírným kognitivním deficitem řidičské průkazy odebírat nebo neprodlužovat. Osobně jsem spíše příznivcem méně restriktivního přístupu, který má ale samozřejmě své limity - např. pacienti se syndromem demence nebo velmi nízkým MMSE nebo jinými charakteristikami kognitivního deficitu ( frontální syndrom atd.) by samozřejmě řídit neměli. U pacientů s mírnou kognitivní poruchou se však domnívám, že v řadě případů mohou. Nehodovost na silnici je způsobena často mladými agresivními, nezkušenými nebo neukázněnými řidiči, kteří kognitivní deficit nemají. Na druhou stranu senior jedoucí z chaty na nákup dle mé zkušenost většinou řídí zaběhlou trasu spolehlivě.
S pozdravem
Jakub Hort

Vyjádření lékaře k doporučení kolegia

Děkuji i za Váš názor.

Další případy

Mám jednu rodinu s touto genetickou zátěží. 2 osoby - ženy již zemřely ve vysokém věku. Nyní jí má 1 muž r.1951, bere jen TIAPRIDAL tbl. Dysforik, non-compliance, atd. Je vůbec nějaká jiná medikace, terapie (když nepočítám teoretickou stereotaktickou...

Dobrý den, prosím o radu, jedná se o 46letou dosud zdravou ženu. Před dvěma lety došlo k nejdříve intermitentnímu pozvolnému stáčení hlavy k levé straně a vzniku kompenzační skoliosis. Nyní je stav již chronický, progredující, stočení hlavy je prakti...

Ráda bych se touto cestou informovala, jestli jsou nějaké novinky v léčbě Huntingtonovy nemoci (možnost studie či snad genové terapie) v ČR nebo ve světě. Pacient 29 let (příbuzný kolegyně lékařky) s mutací v HTT genu , stejnou chorobu měl i otec a p...